Bedenkingen, mijmeringen, oprispingen.

zondag 1 februari 2015

HOMMAGE AAN SAUL LEITER



Saul Leiter - Red Umbrella
GALERIE FIFTY ONE
Zirkstraat 20
2000 Antwerpen

Saul Leiter (Pittsburg 3/12/1923 – New York City 26/11/2013) was de zoon van een Talmoedgeleerde en Saul zelf studeerde om rabbijn te worden. Toen hij op zijn twaalfde echter een camera kreeg van zijn moeder werd dat bepalend voor zijn toekomst. Op zijn 23ste liet hij zijn theologische studies achter zich en vertrok naar New York City en werd verliefd op deze stad. Met zijn interesse voor de abstracte expressionisten – Leiter schilderde eveneens, zijn werk hing weleens naast dat van Willem de Kooning - was het haast zeker dat hij in aanraking zou komen met Richard Pousette-Dart (de stichter van de New York School of Painting), Richard, samen met zijn vriend W. Eugene Smith, een fotojournalist die ethiek vooropstelde, zijn foto-essay over brutaliteit aan de hand van beelden van Wereldoorlog II maakte hem wereldberoemd, dreef Leiter in de richting van de fotografie, hoewel een heel klein duwtje al genoeg was. Eugene Smith stelde hem een paar prints ter beschikking die hij kon inruilen voor een 35 mm Leica, en hij was vertrokken. Zijn zwart-wit periode was echter zeer kort. Al in 1948 begon hij met kleurenfotografie. Samen met tijdgenoten fotografen Robert Frank (die zich ook aan documentaire films waagde) die later een outside look op Amerika en de Amerikanen zou publiceren, en Diane Arbus die zich specialiseerde in ‘abnormale mensen’ zoals dwergen, reuzen, ‘het derde geslacht’, naaktlopers en circusartiesten, lagen zij aan de basis van wat later de New York School of Photographers (1940-1950) zou worden.
Toen het Museum of Modern Art in 1953 de tentoonstelling Always the Young Stranger inrichtte werden er een aantal zwart-witfoto’s van Leiter opgenomen.
Saul Leiter - vroege zwart-wit foto
Maar Leiter was niet iemand die roem nastreefde en zijn foto’s verdwenen in de vergetelheid. Voor de volgende twintig jaren werd hij modefotograaf en Elle, Vogue, Esquire en Harper’s Bazaar waren zijn speeltuin.

Toen in 2006 Saul Leiter Early Color verscheen, een monografie werd hij plots (h)erkend en tentoonstellingen volgden, net als een aantal publicaties, terwijl hij kon rekenen op een nieuwe schare van fans.
Zijn Europese bekendheid ving aan toen hij in 2008 werd uitgekozen door de Stichting Henri Cartier-Bresson voor een overzichtstentoonstelling die vergezeld was van een prachtige catalogus.
Ikzelf maakte kennis met Leiter toen ik in 2011 een retrospectieve tentoonstelling in het Joods Historisch Museum bezocht.
Galerie Fifty One is niet aan zijn proefstuk met Leiter, al in 2011 verscheen Photographs and Works on Paper (Antwerp: Fifty One Publication) en in 2013 Here's more, why not? (Antwerp: Fifty One Publication).

Opening donderdag 5 februari tussen 18-21 uur. Tot 4 april open van dinsdag tot zaterdag van 13 uur tot 18 uur.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten