Bedenkingen, mijmeringen, oprispingen.

donderdag 18 augustus 2016

DE LIJN


En ik bedoel niet de lijn van mijn en andere vrouwen, neen DE LIJN dus. Vandaag, bus 30 moet aankomen rond 13.51 aan halte Korte Van Bloerstraat, het wordt 13.59, nou die 8 minuten nemen we in koop. Eén halte verder, aan de halte Stuivenbergziekenhuis, afdeling SPOED, stapt de chauffeur uit na zijn bus te hebben stilgezet en loopt zonder ook maar enige uitleg te verschaffen naar de overkant, hij blijft ongeveer acht minuten weg, stapt in en rijdt verder. Aan de normale halteplaats op de hoek van de Turnhoutsebaan zet de chauffeur de motor uit. Wanneer ik hierover een opmerking maak zegt hij nijdig hij 12 minuten pauze neemt. Ik reageer met op de tweemaal 8 minuten te wijzen, waarop hij weer reageert met te zeggen dat ook hij moet plassen wanneer het nodig is. Ik dacht steeds dat ze dat in die 12 minuten moesten doen.
De bus moet om de 20 minuten rijden, als ik alles optel 8+8+12 is dat 28 minuten. Volgen nog enkele woordenwisselingen en dan komt het eruit: Nie mais mai hé... waarna hij ostentatief zijn boterhammetjes opeet, vervolgens nog even de bus uit om enkele sms-jes te sturen en als een kalkoense haan rond te lopen, om dan na 14 minuten terug te starten.
Ik begin mensen te begrijpen die agressief worden door zo'n gedrag, vooral omdat je gegijzeld bent.

2 opmerkingen:

  1. Dit is meteen een lijstje van redenen waarom ik al jaaaren geen openbaar vervoer meer gebruik. Ik ga nog liever in de file staan en ik ben zeker niet de enige. Ik verdom het om voor bespottelijk veel geld in smerige bussen of treinen te gaan zitten, waar je constant geconfronteerd wordt met onbeschofte tieners en luidruchtige vreemdelingen, of omgekeerd.

    In de treinen tussen Antwerpen en Brussel, die ik vele jaren op dagelijkse basis genomen heb en daarna nog vaak occasioneel, is zelden controle. Wat resulteert in zwartrijders, zelfs in eerste klas. (Een mens neemt dan al eerste klas om een beetje op zijn gemak te zitten, maar neen hoor...) Op de laatste treinen van de dag is gegarandeerd nooit controle, want daar zit het uitschot op dat het nacht- en drugleven induikt. Je bent er je leven niet veilig.

    Neen, als de overheid wil dat we onze auto laten staan en trein, tram en bus gaan benutten, dan zal er eerst een Augiasstal moeten gereinigd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Walter, goed dat ik je niet het verhaal vertel van : we gaan met
    het openbaar vervoer naar de Hoge Venen ! We nemen de trein in Leuven naar Verviers. We komen daar aan en de bus naar Wirtzfeld is net vertrokken.
    Er komen maar 3 bussen per dag, dus wij verkennen Verviers ! De bus komt uiteindelijk en we rijden naar Wirtzfeld ! We moeten natuurlijk ook nog terug dus : bus in Wirtzfeld naar Bütgenbach en daar “umsteigen” naar een andere bus.
    We zitten met 3 personen op de bus. In de middle of nowhere stopt die bus, de chauffeur legt z’n kussentje op z’n stuur en daarop z’n benen en neemt zonder enige uitleg een kwartier pauze ! Maar weet je : met het openbaar vervoer is het altijd een beetje reizen in ons apenlandje !

    BeantwoordenVerwijderen