Bedenkingen, mijmeringen, oprispingen.

zondag 4 september 2016

MONZA


Vandaag wordt in Monza de Grand Prix van Italië gereden.
Veertig jaar geleden was dat het decor voor de verrijzenis van Niki Lauda. De regerende wereldkampioen was zes weken eerder met zijn Ferrari gecrasht op de Nürburgring. In de crash was zijn helm afgerukt (Later bleek dat hij, om redenen van comfort, een helm had gedragen die niet reglementair was, want te licht en te ruim "gevuld".) waardoor hij zware brandwonden aan zijn hoofd opliep en een levensgevaarlijke hoeveelheid hete, giftige gassen inademde, wat zijn bloed en longen aantastte.
In de kliniek kreeg hij de laatste sacramenten toegediend. In tegenstelling tot wat iedereen dacht, was hij bij zinnen. Hij hoorde, en herkende, de woorden van de priester. Later vertelde hij dat hij toen enkel wou slapen maar dat hij zichzelf dwong om wakker te blijven want "dat slapen zou geen slapen geweest zijn".
Zes weken later was hij terug. James Hunt, zijn grote rivaal in 1976 maar ook een goede vriend, had 'm altijd "rat" genoemd. "Hi rat, how'you doin'?", dat soort dingen... Lauda moest er eens om lachen. Hij en James mochten mekaar heel graag. Nu begroette James hem met de historische opmerking: "Niki, you're the only guy I know who comes out of a fire better looking than before".
Tijdens de eerste voorzichtige testritten in Monza, sloeg de angst toe. Later zou hij in een tv-interview, op zijn vintage Lauda's, zeggen "When I turned out of the pits I couldn't get into second gear and I shit myself. The pressure was crazy".
Maar gaandeweg kreeg hij zijn angst onder controle. Hij kwalificeerde zich uiteindelijk als vijfde, vòòr zijn ploegmaats Carlos Reutemann (7de) en Clay Reggazoni (9de).
In de race werd hij vierde. Toen hij zijn helm afnam (zijn balaclava was rood van het bloed) kwamen het verband en deeltjes van zijn scalp mee.
Voor de laatste race van het seizoen, de allereerste Grand Prix van Japan, regende het pijpenstelen en er was overwogen om de race af te gelasten. Eén van de voorstanders van afgelasting was James Hunt die, in de tussenstand voor het WK, op dat moment nog altijd drie punten achterlag op Lauda. Een afgelasting van de GP zou Lauda automatisch tot wereldkampioen kronen.
Maar Hunt herinnerde zich de Nürburgring. Ook daar was het weer slecht geweest, ook daar hadden de coureurs geprobeerd de race om veiligheidsredenen af te gelasten. Lauda was daar voorstander van geweest, maar Hunt had toen tegen gestemd. Nu wou hij zijn vriend niet in de steek laten.
De Grand Prix van Japan van 1976 was echter de allereerste die live op tv kwam, en dus was er geen sprake van de race af te gelasten. Daarvoor was er veel te veel geld mee gemoeid, zelfs toen al.
De race startte maar na twee ronden kwam Lauda terug binnen in de pits. Door zijn verwondingen kon hij nauwelijks met zijn ogen knipperen. Hij reed compleet blind. En hij was doodsbang.
Ferrari-manager Daniele Audetto stelde voor om als officiële reden voor de opgave een technische reden te verzinnen, maar Lauda reageerde met "No, tell 'm the truth".
Mario Andretti won de race. James Hunt werd derde en won op die manier de titel met één punt voorsprong op Lauda.
Het jaar daarop werd Lauda opnieuw wereldkampioen met drie overwinningen in zeventien Grands Prix. Hij had de letters "Niki Lauda" op zijn helm vervangen door "Super Rat".
In 1984 werd hij een derde keer wereldkampioen, nu met McLaren en met nauwelijks een half punt voorsprong.

Andere tijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten